Quantcast
Informer
Spletni posrednik informacij

V obdobju Šarčeve vlade so se dogajali številni napadi na medije in novinarje

0

Naša nacionalna televizija je bila nekdanjemu premierju Marjanu Šarcu zelo naklonjena, podobno pa je veljalo tudi za mnogo drugih osrednjih medijev, ki so seveda tako ali drugače pod taktirko naše leve politične opcije.

 

S strani novinarjev in urednikov je bil celo razglašen za osebnost leta, poleg tega je bil tudi deležen javnih hvalospevov Miše Molk in Tanje Gobec. Zato ni čudno, da se o njegovih “grehih” ni prav pogosto poročalo. A kljub vsej protekciji, lahko najdemo pričanja o pritiskih na medije, za časa Šarčeve vlade. Dvojna merila pa so iz vseh navedenih primerov ne le več kot očitna, pač pa v nebo vpijoča.

Na spletni strani Evropskega parlamenta iz leta 2018 najdemo parlamentarno vprašanje glede tega, da predsednik slovenske vlade Marjan Šarec skuša s prefinjenimi pritiski onemogočati delovanje do vlade kritičnih medijev. Takrat je namreč premier Šarec pozval podjetja, ki so v delni ali večinski državni lasti, naj prenehajo z oglaševanjem v medijih, ki širijo sovražni govor. Združenje novinarjev in publicistov (ZNP) je ugotovilo, da takšen poziv nevarno spominja na polpreteklo obdobje cenzuriranja medijev. Šlo je za poskus političnega onemogočanja delovanja medijev, ki so kritični do vlade, s pozicije moči. Takratni predstavniki vladnih strank – torej današnja opozicija, je predvsem medijem, ki naj bi bili blizu sedanjemu predsedniku vlade Janezu Janši, so očitali, da širijo sovražni govor, pri čemer je bilo to, kaj je sovražni govor, prepuščeno njihovi subjektivni presoji. ZNP je dodal, da Šarčeva vlada najpogosteje za sovražni govor označi že to, če mediji zgolj kritično pišejo o migracijah ali vladni politiki na tem področju.

“Izjava predsednika vlade predstavlja napad ne samo na medijsko, ampak tudi na podjetniško svobodo, saj se na ta način izvaja na vodstva podjetij politični pritisk, kar posledično vodi tudi v politično motivirano kadrovanje v podjetjih oz. sankcioniranje tistih vodstvenih kadrov, ki se pritisku ne bi uklonili. V Slovenskem združenju domoljubnih novinarjev sicer podpiramo načelno stališče, da bi se morala država lastniško umakniti iz gospodarskih družb in bank, saj bi to vnaprej preprečilo politične zlorabe ter ustrahovanje vodstev velikih podjetij, ki tako ne bi bili na milost in nemilost prepuščeni političnim kadrovnikom,” so takrat opozorili tudi v Slovenskem združenju domoljubnih novinarjev in Šarca pozvali, da izjavo prekliče in se zanjo opraviči.

sdssarec

V zadnjem času RTV Slovenija na televiziji, radiu in spletni strani MMC RTV SLO daje prostor določenim političnim aktivistom, ki nacionalno medijsko hišo, katero plačujemo vsi slovenski davkoplačevalci, zlorabljajo za obračun z mediji, ki niso pod nadzorom vladajoče elite oz. ki poročajo drugače kot dominantni mediji,” pa so zapisali v ZNP-ju. Oktobra 2018, je Radio Slovenija, ki ga je vodil direktor Miha Lampreht, pripravil oddajo Vroči mikrofon z naslovom “Oglasi v slabi družbi”, s katero se je javni radio, ki ga financiramo vsi državljani, pridružil kampanji provladnega levičarskega aktivista Domna Saviča, da državna podjetja ne bi smela oglaševati v medijih, kot sta Nova24TV in Demokracija. Savič je sicer znan politični aktivist strank leve politične opcije, ki drugim očita žaljivost in sovražni govor, čeprav je ravno on tisti, ki se tega načina najbolj poslužuje. V ZNP so poudarili, da ima takratna vladajoča koalicija velik vpliv na javno RTV in tiskovno agencijo, posredno pa imajo preko levici naklonjenih lastnikov te stranke vpliv na vse večje tiskane medije. “Ker je država največja lastnica podjetij, imajo vladne stranke vpliv tudi na delitev oglasnega kolača, in to tudi brez Domna Saviča in Radia Slovenija. Na javni RTV vladajoči imenujejo programski in nadzorni svet, ki izbereta ves poslovni in uredniški vrh. Oddaja javnega medija, ki je pod vplivom oblasti, katere namen je pozivati državna podjetja, naj nehajo oglaševati v redkih medijih, ki so naklonjeni opoziciji, je zloraba za izboljšanje lastnega položaja na oglasnem trgu ter za zmanjšanje odprtosti in širine medijskega prostora. Celo za vračanje v prejšnje čase, kjer je ena stranka nadzorovala vse medije,” so zapisali.

 

RTV-ju se do leve opcije kritični oglasi niso zdeli primerni za objavo


Kasneje oktobra 2018 so prepovedali oglas za tednik Reporter, ki bi moral biti predvajan na TV Slovenija. ZPN je opozoril, da gre za grobo kršitev svobode tiska. Vodstvo RTV Slovenija je oglas prepovedalo z obrazložitvijo, da ni primeren, češ da v oglasih ne smejo biti omenjeni kandidati za lokalne volitve. Besedilo oglasa pa se je glasilo: “V novem Reporterju o ozadju vročega političnega spopada za funkcijo župana Ljubljane,” torej poimensko nihče niti ni bil omenjen. Treba je omeniti, da to ni bilo prvič. Enako se je zgodilo že istega leta spomladi, ko jim ni bilo všeč besedilo oglasa: “Revija Reporter v novi številki razkriva alarmantne podatke o podvojitvi čakalnih dob v zdravstvu,” ob tem pa je bila fotografija Mira Cerarja. Kljub temu, da je bila oglaševana tema izjemno pomembna za družbo, so na RTV Slovenija oglas zavrnili. Po njihovem naj bi se namreč pri Reporterju spraševali, koliko ljudi sta Cerar in Milojka Kolar Celarc umorila. Dandanes RTV-ju ne predstavlja prav nobene težave valiti krivdo na vlado, za vse umrle v epidemiji pa tudi za vse ostalo.

 

Vodstvo RTV-ja se ni zmenilo za napade na novinarja Možino, ki so se dogajali praktično na njihovem pragu


“Združenje novinarjev in publicistov (ZNP) z največjim ogorčenjem zavrača politično in ideološko motivirano gonjo proti novinarju Televizije Slovenija dr. Jožetu Možini zaradi intervjuja, ki ga je opravil z zgodovinarjem dr. Jožetom Dežmanom. Gre za brutalne, za demokratično družbo skoraj neverjetne napade na svobodo medijskega ustvarjanja v Sloveniji. Pri tem velja izpostavili izpada predsednika Zveze borcev za vrednote NOB Tita Turnška in poslanca Socialnih demokratov Marka Koprivca. Izid tega početja bo imel dolgoročne posledice za slovensko družbo,” so zapisali v ZNP. Poleti 2018 je Možino pred vhodom na RTVS počakal levičarski aktivist in mu grozil, češ kaj vse se bo zgodilo z njim. Odziva vodstva RTVS na to sploh ni bilo. Ta isti levičarski aktivist Igor Bricelj je Možino s svojo skupino skrajnih aktivistov Možino še vsaj 20 krat čakal pred vhodom na RTV pa vodstvo za to ni storilo nič. Enako ko je Možini s smrtjo na spletnem omrežju grozil s puško fotografirani levičarski aktivist Benjamin Purger. Jasno je, da ima vodstvo nacionalne RTV močno dvojna merila.

 

Orkestrirana gonja zoper Požareport


ZNP je konec septembra 2019 obsodil pritiske na spletni portal Požareport in oddajo Faktor, ki jih je, po njihovih besedah, preko povezanih ljudi v državnih podjetjih in medijih več kot očitno izvajal kabinet predsednika vlade. Potem ko je Požareport razkril nekatere povezave državnega sekretarja Damirja Črnčeca s podjetjem Westinghouse, se je namreč začela orkestrirana gonja zoper portal in njegovega lastnika. Posebej jih je v ZNP-ju skrbelo to, da so se v napade vključili mediji, ki so v posredni ali neposredni lasti države ali pa ima vladajoča politika prevladujoč vpliv na imenovanje njihovega vodstva. Slednje namreč kaže, da politika ohranja svoj vpliv v medijih, kar je vidika novinarske svobode in neodvisnosti medijev nesprejemljivo.

ZNP pa je tudi izrazilo ostro nasprotovanje spremembam medijske zakonodaje, ki so bile napovedane v letu 2019. Med drugim so opozorili, da pod pretvezo preprečevanja sovražnega govora predlog sprememb medijske zakonodaje predvideva drastično omejevanje svobode izražanja in dejansko uvaja cenzuro, vključno z izredno visokimi kaznimi.

 

Nad novinarje tudi fizično


Ne pozabimo, kako so Šarcu nekaj mesecev pred njegovim odstopom popustili živci, saj mu je Nova24TV že nekaj dni postavljala neprijetna vprašanja. Novinarko Marjanco Scheicher je Šarčev varnostnik grobo prijel za roko in jo ustavil, da ni mogla nadaljevati z vprašanji, kar so posnele tudi naše kamere. Si predstavljate kakšna afera bi bila, če bi tako ravnal nekdo iz aktualne vlade? V Šarčevem primeru pa po vsej verjetnosti osrednji mediji o tem niti niso poročali. Še več, osrednji mediji so mu peli hvalnice in ga celo primerjali z Luko Dončičem slovenske politike.

Sara Kovač

Foto STA