Informer
Spletni posrednik informacij

Enoumje osrednjih medijev bo odslej močnejše za portal N1 Slovenija: Gre za projekt srbskega milijarderja Dragana Šolaka z mecenom Sorosem v ozadju!

1

Za krepitev levega medijskega enoumja pri nas, bo po novem skrbel tudi tuj mecen. Gre za srbskega telekomunikacijskega in medijskega mogotca Dragana Šolaka, sicer lastnika, na Balkanu uveljavljene televizijske mreže N1, ki namerava še spomladi zagnati ambiciozni projekt novičarske strani N1 Slovenija, čez čas pa še televizijsko hišo. Glavna urednica portala bo po poročanju Financ, postala vidna novinarka in urednica Katja Šeruga, poprej med drugim zaposlena na Svetu na Kanalu A. Šolak je sicer “rejenec” samooklicanega filantropa Georgea Sorosa, od katerega so mu kapnili prvi milijoni zagonskega kapitala za poslovne podvige. Zanimiva je tudi navedba Financ, da naj bi bil N1 podaljšana roka CNN. Ta slovi po svojem pristranskem poročanju o Trumpu, ameriških volitvah 2020 in množičnih huliganskih izgredih skrajnih Antifa ter Black Lives Matter v zadnjih mesecih. Že dolgo je tudi znano, da si je Šolak neuspešno prizadeval za nakup POT TV in Planet TV, kupiti pa si želi tudi TSmedia, ki vključuje portal SIOL. Bo Soros v kratkem obvladoval kar dva novičarska portala – že uveljavljenega in še enega nastajajočega? Posebej zanimivo pa je, da gre za najpremožnejšega Srba, težkega 1,22 milijarde evrov, ki ima v lasti več zasebnih letal in celo nepremičnine v Sloveniji na Bledu in v Moravskih toplicah! 

Če še niste slišali za srbskega tajkuna Dragana Šolaka, je skrajni čas, da izveste zanj. Zlasti zato, ker namerava ponovno vstopiti v slovenski medijski prostor. Kot je znano, je pred časom že skušal odkupiti Pro plus (POT TV, 24ur, Kanal A) ter Planet TV, a mu zaradi varovanja konkurence, podvig k sreči ni uspel. Želi si kupiti tudi družbo TSmedia, ki vključuje enega najbolj branih slovenskih novičarskih portalov – SIOL. Kaj to dejansko pomeni za slovenski medijski prostor, ki je že tako pretežno levosučen, nas lahko upravičeno skrbi. Stvar je še bolj zaskrbljujoča, če vemo, da za Šolakom stoji finančni špekulant George Soros, čemur se bomo posvetili v nadaljevanju. Če je Šolak doslej ostajal skrit v senci, izven dosega medijskih žarometov in se ukvarjal predvsem s področjem slovenskih telekomunikacij (Telemach) pa bi s svojim novim medijskim projektom že kmalu utegnil okrepiti spomladansko vročico. Govora je o novem spletnem portalu N1 Slovenija, o čemer so nekateri mediji že poročali.

Obenem si čez čas obeta še zagon nove televizijske hiše. Tako bi leva medijska fronta prejela dodatne okrepitve iz tujine. A pojdimo lepo po vrsti. Po poročanju srbskega portala Ekspres, se je zgodba poslovneža pričela prav v domači Srbiji, kjer je zasnoval svoj telekomunikacijski gigant SBB, ki vse od ustanovitve leta 2002, pridno posluje. Zagonski kapital pa je Šolaku “doniral” prav samooklicani človekoljub Soros. Šlo je za vsoto desetih milijonov dolarjev. Šolak je bil namreč vse do tedaj zgolj nepomemben, anonimen poslovnež iz mesta Kragujevac, kar dokazujejo tudi diplomatske depeše iz Beograda, ki jih je že pred časom objavila stran Wikileaks. Kot kaže, pa predstavlja izjemo med tajkuni, saj svojega zagonskega kapitala ni ukradel, ampak mu je bil “humanitarno” podarjen. Depeša je nastala 1. junija, leta 2007, in natančno opisuje kako se je razvil finančni imperij srbskega poslovneža in kdo ga je financiral.

Vikiliks 1

Wikileaks je razkril depeše glede poslovanja srbskega tajkuna Dragana Šolaka. (Foto: Wikileaks)

Za uslugo pa je bil Sorosu zagotovljen delež v nastajajočem podjetju. Podatke glede donacije je sicer potrdilo tudi ameriško veleposlaništvo. Šlo je namreč za denar ameriških davkoplačevalcev. Začetni kapital je torej prišel iz “Southeastern Europe Equity Fund”, ki ga je upravljal sam Soros, in ki ga financira OPIC. Osrednja strategija razvoja podjetja SBB pa je bila, da ne bo dosegljiv za javnomnenjske radarje oziroma ne bo v središču pozornosti srbske družbe, da bi se skrivaj okrepil. Glavni boji pa so potekali okoli optičnih kablov in spleta. 

Zamisel je bila osvojiti pomemben del trga kabelskih operaterjev v Srbiji


OPIC je ameriška vladna institucija, ki služi, kot pravijo, “mobiliziranju prostega kapitala zasebnih vlagateljev”, ki nadalje vlagajo v nerazvite države. Kot še trdijo, naj bi šlo za obojestransko korist. Tako je OPIC financiral  “Southeastern Europe Equity Fund”, dokler je s skladom upravljal “Soros Private Funds Management”. Špekulant je tako posredno odločal o tem, kam in kako bo denar vložen. Tako je bilo tudi odločeno, da bo nekje, leta 2002, v kragujevški kabelski operater KDS, ki je bil do takrat v javnosti še slabo poznan, vloženih 10 milijonov dolarjev. Na videz je šlo za povsem običajno podjetje, namen vloženega kapitala pa je bil nadaljnji razvoj družbe ter nakup konkurence. Že leta 2004 je EBRD vložila dodatnih 15 milijonov evrov za milijon delnic novoustanovljene družbe SBB. Zamisel je bila kupiti še petindvajset lokalnih ponudnikov in na ta način, kot je zapisano v poročilu, osvojiti pomemben del trga kabelskih operaterjev v Srbiji. Rast prihodkov in dobičkov SBB je bila v teh letih eksponentna, letno med šestdesetimi in sedemdesetimi odstotki. 

Vikiliks 2

Wikileaks je razkril depeše glede poslovanja srbskega tajkuna Dragana Šolaka. (Foto: Wikileaks)

Telekom Srbija je konec leta 2006 poskušal kupiti SBB, vendar neuspešno. Šolak pa je zavrnil še eno ponudbo za nakup svojega podjetja. Tako v tistem času, kot tudi danes, je bil osrednji razlog konflikta, nadzor nad optičnim omrežjem, prek katerega se dejansko nadzoruje celoten internetni promet v državi. V trenutnih tržnih razmerah ima le Telekom Srbija odobren dostop do mednarodnih spletnih tokov. Prav zato morajo vsi ponudniki internetnih storitev (ISP) širokopasovni internet, na debelo kupiti pri Telekomu. Po letu 2007 so se razmere za SBB izboljševale. Pridobili so prednost pred Telekomom Srbija in to ne zgolj kot kabelski ponudnik, marveč tudi kot največji ponudnik internetnih storitev v Srbiji. Leta 2007 je SBB postal lastnik sklada Mid Europa Fund, ki je podjetje pozneje prodal ameriškemu skladu KKR. In čeprav se večinski lastniki menjajo, konstanta z imenom Dragan Šolak ostaja. 

Šolak si je že prizadeval kupiti POP TV, tokrat pa ustanavlja portal, ki ga bo vodila novinarka in urednica Katja Šeruga


Vendar pa Šolak ni ostal le na domačem trgu, marveč je svoje poslovne dejavnosti uspešno širil po Balkanu, v zadnjem času pa si prizadeva prodreti še v slovenski medijski prostor. V skladu s poročanjem Financ ga pri nas poznamo kot medijsko zelo zadržanega lastnika telekomunikacijskega operaterja Telemach. Če se spomnimo gre dejansko za nadaljevanje taktike iz začetkov njegovega poslovanja v Srbiji, ko se je izogibal pozornosti javnosti in medijev, dokler se ne bi dovolj okrepil. Finance pa v nadaljevanju poročajo, da pri nas že snuje novo medijsko družbo. Po propadlem nakupu Pro Plusa (POP TV), bo Šolak pričel graditi od temeljev. Skupina United Group, čigar večinski delež je v marcu leta 2019 odkupil britanski sklad BC Partners, Šolak pa naj bi v njej obdržal približno četrtinski delež družbe, je razdeljena na telekomunikacijski in medijski del. V Sloveniji zaenkrat še niso vidneje prisotni, se pa omenja projekt e-prodaje Shoppster ter da imajo sklenjeno strateško partnerstvo z družbo Adria Media. K tej družbi sodijo še športni programi Športklub.

Vikiliks 3

Wikileaks je razkril depeše glede poslovanja srbskega tajkuna Dragana Šolaka. (Foto: Wikileaks)

Toda informativnih programov N1, kakršne poznajo v Beogradu, Zagrebu in Sarajevu, pri nas zaenkrat še ni na voljo, a se njihov prihod obeta v kratkem. Družba United Media, ki je del United Group, naj bi kmalu ustanovila spletni informativni portal blagovne znamke N1. Gre za regionalno, močno uveljavljen informativni program, znan tudi kot partner ameriškega CNN-a za ta del Evrope, ki je leta 2014 pričel delovati v Srbiji, na Hrvaškem in v BIH. Kot ob tem, menijo pri Šolaku, je blagovna znamka na vseh trgih, kjer je prisotna, pridobila veliko verodostojnost. Svoje profesionalno, neodvisno in odgovorno delo pa nameravajo razširiti tudi k nam, nudili naj bi tako lokalne kot tudi mednarodne informacije.

Šolak je najpremožnejši Srb težak 1,22 milijarde evrov in ima v lasti več zasebnih letal
Kot še navajajo, je bilo v Ljubljani že ustanovljeno podjetje Adria News, v okviru katerega naj bi deloval tudi novi spletni portal. Poleg tega je še navedeno, da je direktorica podjetja Katja Šeruga, ki bo obenem opravljala tudi vlogo odgovorne urednice. Pričel naj bi delovati že v prvi polovici tega leta, vendar pa zaenkrat televizijskega programa še ne bo. Šerugova je bivša novinarka RTV in POP TV, odgovorna urednica Večera in nazadnje dnevna urednica oddaje Svet na Kanalu A. V javnosti pa se govori, da naj bi se ekipi pridružilo še nekaj znanih slovenskih novinarskih imen, med njimi se omenja Suzano Lovec, sicer znan uredniški in novinarski obraz POP TV, ki je zadnje čase delovala kot urednica 24UR Fokus in 24UR Inšpektor. Med novinarskimi imeni pa se navaja tudi Miho Orešnika z oddaje Svet na Kanalu A.

20121025 00398533

Vidna slovenska novinarka Katja Šeruga, v preteklosti zaposlena na Svetu na Kanalu A, bo direktorica in glavna urednica portala N1 Slovenija (Foto: STA)

Kot kaže pa se Šolaku prijateljevanje s finančnim špekulantom Sorosem bogato obrestuje. Portal Kurir navaja, da gre za najbogatejšega Srba, ki je težak kar 1,22 milijarde evrov in ima v lasti kar tri zasebna letala. Gre za nekoga, ki je enormno bogat že za svetovne, kaj šele srbske razmere. Kot je navedeno v srbskem mediju, je svoje enormno premoženje uspel zgraditi s pomočjo špekulativnih, “kavbojskih” in celo kartelnih akcij, ki potemtakem mejijo na mafijske posle, kamor po navedbah portala spada tudi podkupovanje politikov. Število podjetij z njegovim lastniškim deležem pa se z dneva v dan povečuje, s čimer si je tudi prislužil naziv prvega srbskega milijarderja, ki slovi tudi po izogibanju plačevanja davkov. Znano je, da je poslovnež lastnik večjega števila tako premičnin kot tudi nepremičnin, katerih skupna vrednost je nekaj deset milijonov evrov. Ob tem se omenja razkošno vilo ob Ženevskem jezeru, v vrednosti več deset milijonov evrov, luksuzna letala in igrišča za golf po svetu. 

Je tudi dejanski lastnik več nepremičnin v Sloveniji: Eliga Bled, Royal Bled golf kluba, Hiše Plus in golf igrišča v Moravskih toplicah


V Srbiji ima med drugim lastniški delež v podjetjih kot sta  “Techhill Plaza” in “Dansav Plaza”, ki se pretežno ukvarjata z nakupom in prodajo nepremičnin ter “Ali Invest”, ki se med drugim ukvarja z najemom in upravljanjem lastnih ali najetih nepremičnin. Deleže pa ima tudi v številnih drugih podjetjih, na primer: United Group, Serbia Broadband, Pantić Electronic Cable Television, Netlogic, Shoppster d. o. o. Beograd, Tako lako Shop, Fusion Communications, Big Print, Direct Media komunikacije, Media Point, Grand Slam Group, CAS Media, United Media Production, United Media Digital, Newsmax Adria, United Cloud, Absolut Solutions, Adria News, City Media plus, TV kanal Ultra, Brainz in Fortuna E Sports. V tujini pa ima deleže v sledečih podjetjih: Gerrard Enterprises (otok Man), Gerrard MIP (Kajmanski otoki),  Gerrard Consultancy Service Limited (Britanski deviški otoki). S svojim premoženjem v davčnih oazah se, kot že rečeno, izogiba plačevanju davkov doma. 

Royal Bled golf klub scaled

Srbski milijarder Dragan Šolak je tudi dejanski lastnik golf kluba Royal Bled. (Foto: STA)

Posedoval pa naj bi še naslednja podjetja: Gerrard Aircraft (Avstrija), Gerrard Aircraft Two (Avstrija), Gerrard Estate Holdings (otok Man), Gerrard Investments (otok Man), Eligo Bled (Slovenija), Royal Bled golf klub (Slovenija), Hiša Plus (Slovenija) i Hiša Plus (Srbija), večinske deleže pa ima posredno v Summer Parent (Luksemburg), EECF Istra (Luksemburg), Istra cement (Nizozemska), Hotel Valkane (Hrvaška), MAX City (Hrvaška), Valbonaša centar (Hrvaška), Kamp Banjole (Hrvaška), Istra VAL MAX nekretnine (Hrvaška) in Golf klub Sava (Srbija). Preračunano v evre, naj bi bila celotna vrednost United Group 3,28 milijarde evrov. V zadnjem letu naj bi to podjetje ustvarilo kar 793 milijonov evrov prihodkov. V Sloveniji naj bi kupil že več golf igrišč. Tako v slovenskem podjetju Eligo Bled, Šolakov delež znaša 18,59 milijona, v Royal Bled golf klubu ima 1,1 milijona in v podjetju Hiša Plus 5,9 milijona. Lastnik United Group ima v Moravskih Toplicah v lasti tudi igrišča za golf z neznano vrednostjo. Med njegovimi zasebnimi letali pa se omenja dva falcona: falcon-2000LX, katerega vrednost znaša 35 milijonov evrov in falcon F-900XL, ki je vreden 45 milijonov evrov. Je tudi lastnik letala Cessna 560XL v vrednosti 7,2 milijona evrov.

Domen Mezeg

Foto EPA
Izvor/Avtor Nova24.si
Prikaži komentarje (1)