Informer
Spletni posrednik informacij

Poljski premier Morawiecki glede veta na “vladavino prava”

0

Gre za varnostni ventil potreben za obstoj EU, za metodo ohranitve kompromisa in prepreko pred vsiljevanjem volje trenutno močnejših!

“Skupnost sestavljajo različni modeli demokracij, kajti evropski narodi se med seboj razlikujejo. Raznolikost pa je evropsko bogastvo, in ne prekletstvo. Pričakujemo enako obravnavo in spoštovanje pogodb. Unija ne more spodkopavati lastnih načel, ne more jih spreminjati glede na politične želje nekaterih držav članic,” je v svojem sporočilu za javnost poudaril predsednik vlade Republike Poljske, Mateusz Morawiecki. Premier ob tem navaja poljsko stališče glede pogojevanja sprejetja proračuna in svežnja za obnovo EU z vladavino prava, dotika pa se tudi odziva na pandemično krizo in evropsko solidarnost. 

“Kriza, kakršna je ta, se zgodi enkrat na sto let. Razsežnost izgub, ki jih je povzročila epidemija koronavirusa, bomo šele občutili. Že danes pa smo priča težavam, s katerimi se soočajo ljudje, prizadete so gospodarske panoge, družine žalujejo za svojci. In čeprav je cepivo že na obzorju, to ne bo pomenilo konca naših težav,” je v svojem sporočilu za javnost uvodoma zapisal poljski predsednik vlade Mateusz Morawiecki.

Kot v nadaljevanju pravi, Evropejci še niso ugledali žarka upanja, na katerega čakajo. Povrnitev zaupanja Evropejcev v prihodnost je odvisna od Evropske unije, njene moči, skupnih naporov ter od učinkovitosti držav članic. Morawiecki je prepričan, da je pandemija covida-19 je največja kriza po drugi svetovni vojni. “Prvič imamo priložnost, da se na izziv, pred katerim smo se znašli zaradi krize, odzovemo skupaj, kot samostojna in po letu 1989 združena Evropa. To je velika priložnost, obenem pa tudi veliko vprašanje: Ali bomo kos zgodovinski teži tega preizkusa? Verjamem, da bodo zgodovinarji opisali ta trenutek kot čas velikih preizkušenj za Evropo.”

Pravni in ustavni sistemi držav EU so različni
“V tem odločilnem trenutku, ki terja medsebojno solidarnost, pa je v Evropi vzniknil duh delitve, kot da bi bili ogromni napori, ki so bili vloženi v Sklad za okrevanje, izničeni zaradi stvari, ki je bila vedno šibka točka naše celine: težnje k sporom ter iskanja delitev namesto povezovanja. Način, na kakršnega naj bi bilo v uredbo vključeno pogojevanje proračuna z vladavino prava, vzbuja resne pomisleke o pravnih podlagah tega mehanizma ter postavlja pod vprašaj načeli zaupanja ter lojalnega sodelovanja med državami članicami in institucijami Evropske unije.”
 Kot še pravi premier, sedanje ukrepanje, ki se izogiba pogodbam, ustvarja stanje velike pravne negotovosti. “Ali želimo to ponuditi našim državljanom v odgovor na dramatične razmere, v katere jih je pahnila pandemija? Negotovost in politične spore?” se ob tem še sprašuje ter dodaja, da je resna težava in paradoks sodobne Evropske unije dejstvo, da ta kljub stalnemu poudarjanju pomena raznolikosti ne more sprejeti različnosti pravnih in ustavnih sistemov, ki so zakoreninjeni v tradicijah posameznih držav. Skupnost sestavljajo različni modeli demokracij, kajti evropski narodi se med seboj razlikujejo.

Evropske zastave 12
Zastave Evropske unije pred Evropskim parlamentom, kažejo na evropsko raznolikost. (Foto: epa)

 

“Francoska peta republika in Zvezna republika Nemčija si nista podobni, kar je naravno, ker je ena nastala iz volje francoskega naroda, druga pa iz volje nemškega naroda. Italijani ali Poljaki, Portugalci ali Slovenci imajo pravico biti različni. Unija bi morala težiti k solidarnosti v raznolikosti, kajti zgolj tako bo njena enotnost ustvarjalna in koristna. Raznolikost je namreč evropsko bogastvo, in ne prekletstvo. Pričakujemo enako obravnavo in spoštovanje pogodb. Unija ne more spodkopavati lastnih načel, ne more jih spreminjati glede na politične želje nekaterih držav članic.” V nadaljevanju Morawiecki pravi, da je Zakonodaja o zaščiti proračunskih interesov Evropske unije podrejena Pogodbi o Evropski uniji. “Ne more torej zaobiti, nadomestiti ali pa spreminjati načel, ki so opredeljena v Pogodbi. Mehanizem vladavine prava v Uredbi je izogibanje, nekakšno ‘nadpisanje’ prava nad Pogodbo, natančneje nad 7. členom Pogodbe o Evropski uniji.” Premier ob tem pravi, da je treba jasno povedati, da je mehanizem, ki je oblikovan z namenom, da varuje spoštovanje vladavine prava v državah članicah, sam predstavlja izogibanje evropskemu pravu in potemtakem ogroža vladavino prava.

 

Nekateri ‘igralci’ ne želijo prispevati k skupnemu proračunu, pri čemer imajo sami največje koristi od skupnega evropskega trga
“V Evropski uniji večkrat prihaja do sporov, pojavljajo se različna stališča, vendar imamo na voljo mehanizme, ki so vedno privedli do dogovorov. Verjamem, da smo sposobni izoblikovati rešitev, ki spoštuje črko in duha pogodb. Morda pa gre za igro nekaterih ‘igralcev’, ki jim ni do tega, da bi Evropski sklad za okrevanje začel delovati, ker ne želijo prispevati k skupnemu proračunu, pri čemer imajo [sami] največje koristi od skupnega evropskega trga?” se ob tem še sprašuje Morawiecki, ki je še prepričan, da imamo danes vsi en cilj, to je gospodarsko okrevanje Evrope, kar mora biti naše vodilo. Mehanizem, kakršen je v sedanji obliki, odpira polje za nevarne interpretacije. Veliko oblast in diskrecijsko pravico podeljuje entitetam, ki nimajo demokratične legitimnosti ali pa entitetam s pomembnim ‘demokratičnim primanjkljajem’ v primerjavi z nacionalnimi parlamenti. “Gre za veliko grožnjo vsaki državi članici in prihodnosti celotne Unije. Tisti, ki menijo, da so nanjo odporni, se ne zavedajo, v kolikšni meri ta mehanizem dopušča poljubno razumevanje.” 

EU finance
Evropska sredstva. (Foto: Pixabay)

“Ni si torej težko predstavljati situacije, da kakšni politični sili v Evropski uniji ni všeč ustavna ali gospodarska reforma, uvedena v določeni državi članici. Dovolj je, da se jo v medijih in v Evropskem parlamentu poimenuje kot kršenje vladavine prava in grožnja z ukinitvijo evropskih sredstev ima prosto pot. Ali si tega resnično želimo? Dopustitve take arbitrarnosti? Ustvarjanja takih notranjih silnic, ki bi jih ta ureditev povzročila?” je ob tem zaskrbljen Morawiecki, v nadaljevanju pa pojasnjuje, da tovrstno reševanje omogoča neslutene možnosti za izvajanje političnega pritiska na potek zadev v notranji politiki držav članic. “Poudarjam: v notranji politiki. Danes je ta poljubnostni, politično motiviran mehanizem uperjan v Poljsko, vendar ali imamo kakšno jamstvo, da jutri ne bo uperjen v drugo državo, ki se ne bo želela podrediti politični volji institucij iz Bruslja?”

“Naš ‘ne’ predlaganemu mehanizmu je obenem ‘da’ Evropi, resnično združeni v raznolikosti, svobodi, enakopravnosti in solidarnosti.”
“Pogodbe spoštujejo in ščitijo suverenost, medtem ko novi mehanizem predstavlja njeno kršitev in resno omejevanje.” Nestrinjanje s takim stanjem zadeve, torej veto, ne vodi v slabitev Evropske unije. Gre za mehanizem, ki je vgrajen v realnost struktur Evropske unije, v skladu z duhom Skupnosti in njeno demokratično naravo. Gre za varnostni ventil, ki je potreben za obstoj Unije. “Gre za metodo ohranitve kompromisa in je prepreka pred vsiljevanjem volje trenutno močnejših. Je potrditev tega, da je glas vsake države članice enako pomemben. Charles de Gaulle je nekoč povedal, da “človek žrtvuje prihodnost za sedanjost zgolj zaradi strahu pred tem, da bi rekel ‘ne’.” Poljska se čuti soodgovorna za prihodnost Evrope. Zato je naš ‘ne’ predlaganemu mehanizmu obenem ‘da’ Evropi, resnično združeni v raznolikosti, svobodni, enakopravni in solidarni.”

Domen Mezeg

Objavite komentar